Verkoop jij je producten online aan klanten en verstuur je de producten met de post naar je klanten toe? Dan is het erg belangrijk om je producten zo goed mogelijk te verpakken. Niet alleen is dit belangrijk om professioneel over te komen naar je klanten toe, maar een goede verpakking zorgt er ook voor dat je onnodige kosten door schade of verlies van onderdelen en/of producten voorkomt. Ben je benieuwd hoe jij verpakkingsmateriaal slim kunt inzetten om de kosten binnen je onderneming omlaag te brengen en zo je winst te verhogen? Lees dan snel verder voor de beste tips.
De basis: een goed passende verpakking
Men zegt wel eens: een goed begin is het halve werk. Zeker op het gebied van verpakkingsmateriaal is deze uitspraak kloppend. Door een goed passende verpakking te verzorgen voor ieder product dat je verkoopt, voorkom je namelijk extra kosten. Als je een product verzendt in een te grote of te kleine verpakking, bestaat er een heel grote kans dat het product tijdens transport beschadigd raakt en dus beschadigd of defect aankomt bij de klant. Daarnaast zorgt een te kleine verpakking ook nog eens voor frustratie bij de ontvanger; hij/zij moet nu namelijk de gehele verpakking kapot knippen of scheuren om het product uit te kunnen pakken. Wil je schade, verlies en extra kosten vanwege retourzendingen of het vervangen van beschadigde producten voorkomen? Zorg er dan voor dat je voor ieder product in je winkel een passende verpakking hebt. Idealiter kies je voor stevige kartonnen dozen die zo’n 1 centimeter groter zijn dan het daadwerkelijke product.
Aanvullend: opvulmateriaal waar nodig
Is het te verzenden product breekbaar of blijft er na het verpakken toch meer dan één centimeter over tussen het product en de verpakking? Kies er dan voor om het product extra te beschermen met opvulmateriaal. Dit kun je doen door middel van noppenfolie, schuimfolie, luchtkussens golfkarton, houtwol en meer. Hiermee voorkom je schade bij het transport en het verwerken van het product in het sorteercentrum, waar er vaak minder voorzichtig met pakketten omgegaan wordt dan je zou willen.
Niet vergeten: goed adresseren
Ga je een product versturen naar een van je klanten? Dan is ook de adressering belangrijk. Zorg er altijd voor dat het adres goed leesbaar op de verpakking weergegeven staat en dat het pakket correct gefrankeerd is. Werk het liefst met geprinte etiketten om verkeerd gelezen adressen door een onduidelijk handschrift te voorkomen. Zo voorkom je dat je extra kosten hebt aan verkeerd bezorgde pakketten en retourzendingen.